Als huisarts ben je het liefst en meest bezig met de zorg van je patiënten, maar er is helaas geen ontsnappen aan een verplicht luikje administratie. Voor velen een noodzakelijk kwaad, maar met de juiste aanpak en tools verlicht je alvast dit werk. In deze aflevering delen huisartsen Eline, Lander en Jasmine hun tips en ervaringen.
Telefoons aannemen, inplannen van patiënten, patiëntendossiers bijhouden, voorschriften en attesten opmaken … Het hoort allemaal bij je job als huisarts. Maar met onderstaande tips kan je de administratielast tot een minimum beperken.
Als huisarts dien je verschillende documenten bij te houden: van je inkomsten en uitgaven voor jouw boekhouder over attesten en laboresultaten voor je patiënten tot verslagen voor specialisten … Als je die allemaal manueel bijhoudt, dan raakt het papierbakje snel gevuld. Met het softwarepakket CareConnect General Practitioner en het gezondheidsplatform Helena beheer je vandaag al je documenten en dossiers veilig en gemakkelijk online.
Je administratie beheren is als afwassen met de hand. Als je dit regelmatig doet, dan kom je nooit voor een berg te staan. Leg dus de nodige discipline aan de dag door je inkomsten en uitgaven, dagboek en andere verantwoordingsstukken structureel bij te houden. Dat maakt de kwartaalaangifte er alleen maar gemakkelijker op. Meteen ook Landers voornaamste tip:
“Mijn beste tip?
Hou je facturen van in het begin structureel bij op een vaste plek.”
– Dr. Lander Dewitte, Huisartsenpraktijk Wever
Of je nu solo of in groep start, een extra paar ogen inschakelen is geen overbodige luxe. Vaak is dat een boekhouder met expertise in jouw sector, zoals SBB, die je op kwartaalbasis ondersteunt bij je boekhouding en administratie.
Wil je daarnaast ook wekelijkse ondersteuning? Een onthaal- en administratief bediende of medisch telesecretariaat neemt jouw administratieve zorgen grotendeels weg. Zo kan jij op jouw beurt ten volle voor jouw patiënten zorgen. Geniet bovendien – onder bepaalde voorwaarden – van een financiële tegemoetkoming.
1. Toelage voor onthaal- en administratief bediende
Het bedrag komt overeen met de helft van de werkelijke globale loonkost, tot maximaal EUR 6.047 per huisarts.
2. Toelage voor medisch telesecretariaat
Het bedrag komt overeen met de
helft van de reële kosten, tot maximaal EUR 3.474.
Met de juiste software zorg je ervoor dat je kabinet geen papierwinkel wordt. Zo heb je een centrale plek om je administratie bij te houden en automatiseer je bepaalde handelingen. Via
CareConnect beheer je je agenda efficiënter, exporteer je een overzicht van je inkomsten in een handomdraai en deel je de voorschriften en attesten op een digitale manier met je patiënten.
Ontdek in deze video:
Benieuwd naar welke gouden tips Eline, Lander en Jasmine je nog meegeven bij je start? Check hier de volgende blogpost en aflevering: ‘Wat zou je beginnende artsen zeker aanraden?’.
Meer weten over de opstart als huisarts?
Kijk dan zeker eens rond op academy.corilus.be. Met vragen rond software en hardware kan je steeds terecht bij onze Digital Specialist voor starters.
Ben je net afgestudeerd als arts en ga je aan de slag met CareConnect?
Dan kan je profiteren van het Corilus Startpakket*.
*Voorwaarde voor 2023, geldig tot één jaar na afstuderen.
De vermelde prijzen zijn inclusief BTW.